woensdag 27 maart 2013

week 9 - I


maandag 25 maart 2013: kloklezen poging 3
Op Bwacha werd vandaag de laatste lesweek ingezet met weer eens een vergadering die zodanig uitliep dat er van mijn les weer maar eens 10 minuten overbleef. Frustrerend, vooral omdat ik nog een aantal zaken deftig gezien wel krijgen deze week. Ach ja, de mensen hier liggen er zelf niet wakker van, waarom zou ik er dan wakker van moeten liggen.
Dan maar richting Unisport voor poging 3 om de kindjes te leren kloklezen. En het is zoals ze zeggen; 3e keer goede keer. Nadat ik vorige week 2 keer lege gebouwen had aangetroffen, had ik vandaag wel leerlinkjes. Het spel verliep iets moeizamer dan verwacht, wat wil je ook als geen kat Engels verstaat. Ach ja, donderdag doen we dat nog een keertje over en dan hopen dat ook hier 3e keer, goede keer telt en dat dan de leerlingen eindelijk snappen hoe je de klok moet lezen.
Van de namiddag heb ik gebruik gemaakt om mijn achterstallige slaap in te halen en mijn lessen van deze week voor te bereiden. Want aangezien ik het hele weekend bezig ben geweest aan die stomme examens waren beide er een beetje bij in geschoten.

dinsdag 26 maart 2013: aftersun is niet gemaakt om in uw haar te smeren, Rozemarijn

Deze ochtend toen ik  op weg was naar Bwacha, kwam ik Betherine tegen. Zij was diegene die mij op District Health  Centre kon helpen. Maar ze was er de laatste keer niet. Gelukkig herkende ze mij en vroeg wanneer ik terug kwam. Ik legde haar uit dat ik terug was geweest maar dat ze me niet konden helpen, waarop ze zei dat ik morgen maar eens terug moest komen, dan was zij er ook.
Daarna zette ik mijn weg verder richting school, maar wie kwam ik daar tegen? Enkele leerlingen van mijn. En dat terwijl de lessen al een tijdje bezig waren. Allemaal kregen ze het schaamrood op de wangen. Want wat bleek, ze waren gestraft, ze hadden niet betaald voor het een of ander dus ze waren terug naar huis gestuurd om het geld op te halen.
En da was het tijd voor een van de laatste lessen, er stond nog een moeilijk stukje op het programma. Gelukkig had ik twee lesuren vandaag, anders was het niet goed gekomen. Want mijn les werd ook nog eens verstoord, een dame kwam langs om alle wezen te registreren, en dat bleken er in mijn klas nog al veel te zijn (een stuk of 10 van de 25).
Ook de leerlingen beseffen dat mijn stage ten einde loopt en dat ik terug naar België moet, dus hadden ze vandaag al hun moed bijeen gesprokkeld om te vragen of we geen klasfoto konden maken als een aandenken. Ja mijn klas, ik ga ze missen.
Het weer hier in Zambia is niet altijd even vriendelijk voor uw huid en uw haar. De zon, de wind en het stof zorgt er voor dat het serieus uitdroogt. Mijn huid is niet zo het probleem, dat krijg ik wel opgelost met liters aftersun en bodylotion. Maar mijn haar, dat is iets anders. Dat voelt na twee maanden aan als droog stro. Dus had ik er gisterenavond maar niets beter op gevonden om dat ook maar in te smeren met aftersun. Deze morgen dan maar mijn haar goed gewassen, maar de vettigheid is er niet uit. Oeps…. Gelukkig was ik zo slim geweest om enkel de onderste helft in te smeren, dus haar in een knot en je ziet er niets van!

woensdag 27 maart 2013: fotoshoot @ Bwacha Secondary School

Deze ochtend dan maar terug naar District Health Centre. En soms staat het geluk echt wel aan mijn kant. Zoals vandaag, Betherine was aanwezig en alle andere bevoegde personen ook. Maar het was toch spannend, ook al  had ik nu wel een brief van Bwacha en van Xios. Ook al is het hier Afrika, soms lopen zaken toch heel formeel. Zo zou ik eigenlijk in Lusaka bij het Ethisch Comité moeten langsgaan voor toestemming, moest ik vanuit België een proposal hebben meegebracht enzovoort enzoverder.
Maar om één of andere reden bezit ik blijkbaar genoeg overtuigingskracht (zelfs in het Engels) en besloten ze om mij toch te helpen!
Daarna haast-je-rep naar Bwacha om de op één na laatste les te geven. En zoals beloofd had ik mijn fototoestel meegenomen (en aan Karen gevraagd dat zij foto’s wou nemen, want Afrikanen kunnen niet kadreren en scherpstellen). Eerst nog een uurtje gewoon oefeningen gemaakt en daarna een korte fotoshoot en dan was het tijd voor nog een kofiekletsje. De leerkracht Engels kwam weer niet opdagen en mijn leerlingen hadden nog zoveel vragen (niet over wiskunde deze keer) die ze wilden stelle dat ze vroegen of ik niet eventjes kon blijven babbelen, want ze wisten ook dat ik morgen terug serieus ging zijn omdat het dan herhalingsles is… dus ja, dan blijf je maar eventjes hé. Zo kwam ik te weten dat de meeste leerlingen in mijn klas eigenlijk mijn leeftijd hebben (of zelfs ouder zijn), ook al is het het 5e middelbaar; de meeste op hun identiteitskaart een foutieve geboortedatum hebben, ze geven meestal een jongere leeftijd op o.a. om gemakkelijker ingeschreven te geraken op scholen; je om in de regering te geraken slechts een certificaat van graad 9 moet hebben (niet moeilijk dat er van tijd dan spraken is van wanbestuur);….
Na de middag nog maar eens een bezoekje aan het District Health Centre, want ze zouden tegen dan mijn brief klaar hebben. Dat was ook zo, alleen een klein probleempje: de printer deed het niet. Maar gelukkig woont Betherine bij mij in de buurt, dus brengt ze de papieren deze avond na haar werk. En daarna nog eens langs bij de migratiedienst voor een nieuwe stempel, en we kunnen er weer een maand tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten