zaterdag 16 maart 2013

Week 7 - II


Donderdag 14 maart: Dear parent, We are inviting you for a meeting… x 50

Vandaag op Bwacha er nog wat definities doorgedramd, er zijn leukere lessen om te geven… Ach ja, dat moet ook soms gebeuren.
Dan op naar Unisport, in de hoop dat er daar vandaag wel iets te beleven viel. Aangekomen mocht ik direct een stuk of 50 briefjes schrijven om de ouders uit te nodig voor de meeting van komende maandag. En er bleken ook maar twee vrijwilligsters aanwezig te zijn vandaag. Eentje daarvan was maar een paar minuten voor mij aangekomen. En vanaf volgende week is de andere er 2 weken niet, eens benieuwd wat dat gaat geven.
Gelukkig kon ik vandaag wel les geven op Unisport, maar dat verliep niet van een leien dakje. Onderwerp: kloklezen; omstandigheden: Enkel een krijtbord van 1mx1m, witte krijtjes en niemand die Engels verstaat…
Vandaag kreeg ik toch een lichte paniekaanval toen bleek dat die kinderen er geen jota van snapten. Maar dat blijkt normaal te zijn in lagere scholen, hoorde ik achteraf. Zo weet ik ook weer in één keer waarom ik voor het middelbaar heb gekozen.
Maar dat was geen reden om de dag in mineur af te sluiten. Onderweg naar huis waren de mensen weer eens super vriendelijk, en vriendschappen zijn hier dan ook redelijk snel gesloten.

vrijdag 15 maart 2013: lawaai in het kwadraat

Amai, wat waren mijn leerlingen vandaag luidruchtig! Volgens mij hadden die van een hele voormiddag nog geen les gekregen en dan moet je daar het voorlaatste uur voor een weekend wiskunde gaan geven. Maar toch werd een leuke les, waar veel werd gelachen. En omdat de leerkracht van het laatste uur niet aanwezig was (hij was ergens in ’t stad, god weet wat aan het doen) heb ik dat uur ook maar ingepalmd, om dan tijdens de middag nog een bijles Pythagoras te geven. En de leerlingen vonden dat allemaal goed. Moet je in België niet proberen.
Maar nadien had ik toch wel hoofdpijn, gelukkig kon ik daarna thuis bekomen.
Want dat was nodig, het was namelijk niet alleen luidruchtig in mijn klas, maar ook in de leraarskamer.
En om de dag helemaal in stijl af te ronden, hadden we gepland om onze Zuid-Afrikaanse missionarissen nog eens op te zoeken. Maar helaas, pindakaas, waren ze niet thuis vandaag en was er dus geen barbecue. Volgende week dan maar.
Terug thuis hebben Miriam en ik alle aanwezige kranten uitgepluisd op zoek naar interessante artikels voor mijn eindwerk. Ja, sommige gewoontes krijg je er dus niet uit.

zaterdag 16 maart 2013: cultuurshock

Deze morgen begon mijn dag geweldig. Sinds 1 à 2 weken was de douche kapot en was er enkel koud water, maar gisteren avond heeft de vader de douche terug gerepareerd. Ah, zalig… een doucheke als je opstaat.
Iets minder zalig is het weer deze dagen. Dat lijkt meer op ons herfstweer, maar het is dan ook het regenseizoen voor iets. Alleen jammer van mijn was die niet droog geraakt…
Vandaag had ik dan ook tijd om mijn verzamelde krantenartikels wat nauwer te bestuderen. En dat zorgde voor de eerste echte cultuurshock. Oké, ik wist wel dat de gezinnen hier heel patriarchisch waren en dat traditie en respect hoog in het vaandel worden gedragen (dat heb ik hier in het gezin ook al in levende lijven ondervonden), maar vandaag werd ik met verstomming verslagen. Een krantenartikel over de positie van de vrouw in een huwelijk, en de rol die een meid mag opnemen (ja, rijkere gezinnen hebben hier vaak een meid in huis) quotes als deze volgde elkaar op in een razendsnel tempo “It is sad that marriage nowadays is not being taken seriously. Woman are suposed to take care of their husbands and are not supposed to allow their maids to take up ther role. Why would I allow the maid to cook and iron for me when I have a wife. Woman who feel they cannot cook or wash for their husbands just because they work should never get married.” Dit was nu een uitspraak van een man, maar ook vrouwen deden soortgelijke uitspraak, alleen iets zachter geformuleerd.
Ja, al diegene die dachten dat ik hier wel zou trouwen, schrijf dat maar op uw buik! Ik moet geen meid in mijn huishouden hebben, maar zelf ga ik ook niet de slaaf van een man spelen!
Ach ja, het is in ieder geval wel bruikbaar materiaal voor mijn eindwerk. Laat die discussies maar losbarsten in de klas!

1 opmerking: