zondag 3 maart 2013

week 5 - II


Vrijdag 1 maart 2013: verslagen door een mug

Vandaag was het sportdag op Bwacha. Met zo’n 3uur vertraging begonnen rond 11uur de sportactiviteiten. Nu, wat moet je je daar bij voorstellen? Eigenlijk een atletiekwedstrijd. De leerlingen zijn verdeeld in verschillende “huizen”, en elk huis heeft een aantal kandidaten voor elke discipline.
Maar je moet je inbeelden, tegen dat de wedstrijden echt begonnen, was het 11u. Wat betekende dat het al verschrikkelijk warm was. En dan moeten die kinderen beginnen lopen, over een afstand van 1500 m etc…. gekkenwerk, want die lopen tot ze er bij neervallen. Letterlijk! Elke wedstrijd werden er wel een paar op een brancard afgevoerd, oververhit en uitgedroogd waarschijnlijk. Het rode kruis zijn hier trouwens ook gewoon studenten. Ah ja, en lopen doen ze op blote voeten. Sterke kinderen/jongeren!
Ik was iets minder sterk. Tegen de middag was ik zo belabberd dat ik in de leraarskamer in slaap ben gevallen. Ik kon gewoon niet meer tegen de hitte en had te veel last van mijn darmen.
Na een middagdutje op de zetels daar, was ik super blij dat een van de leerkrachten mij zo goed als thuis heeft afgezet en dat ik dus niet meer van de stad naar huis moest wandelen.
En ik moet er nog al redelijk ziek hebben uitgezien. Want thuis vroegen ze direct wat er scheelde. Ik dacht gewoon dat ik iets verkeerds had gegeten en dat ik wat oververhit was. Maar neen, blijkbaar was het malaria. Dat is dus het voordeel als je in een doktersfamilie woont. Onmiddellijk kreeg ik medicatie en tegen maandag moet ik er weer helemaal bovenop zijn.

weekend 2&3 maart 2013: daar gaat mijn geplande uitstap
Zaterdag:
Vandaag ging ik normaal met een collega een park in de buurt bezoeken. Maar ja, gezien ik ziek ben, zit dat er dus niet in. Gelukkig voel ik mij vandaag al een heel stuk beter dan gisteren en al heel wat minder koorts, dus dat gaat de goede richting uit.
Rond 10uur is Karen dan naar mij thuis gekomen. Zij heeft het minder getroffen met haar gastgezin (ze is daar eigenlijk vandaag een beetje gevlucht). Dus we hebben dan gezellig zitten babbelen en wat zitten werken bij mij op de kamer, vermits ik te slap was om echt iets te gaan doen (ik was kapot van gewoon naar de stad en terug te wandelen om haar te gaan ophalen).
Nadat Karen rond 15u vertrokken is, heb ik dan ook geslapen, geslapen, geslapen.
Er zijn leuker manieren om een zaterdagmiddag door te brengen
Zondag:
Zoals gewoonlijk beginnen we deze dag in de Kerk. Maar aangezien mijn hoofd op ontploffen staat, was dat vandaag een ware marteling. Terug thuisgekomen, was het hoogtijd om mijn lessen voor te bereiden voor komende week. En dat ging niet zo vlot. Hoofdpijn, cursus in het Engels en leerstof die je nooit hebt gezien omdat het eigenlijk economie is, geen fijne combinatie. Maar ja, eventjes doorbijten.
Volgende week staan er heel wat leuke dingen op het programma. Week 6 wordt er een met veel feestjes ;-)
(ten minste als ik niet ziek in mijn bed lig)

3 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je goed geneest van de malaria. Maar ze zullen u wel goed verzorgen :) Wel tof dat er nog iemand van xios in Zambia is. Groetjes Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verzorg je goed, Rozemarijn !

    Veel liefs

    Vake Fons

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Rozemarijn

    Ik wens je veel beterschap toe!

    Eddy Greunlinx

    BeantwoordenVerwijderen