donderdag 11 april 2013

Week 11 - I


Zondag 7 april 2013: een hoopje ellende

Oké, ik zei gisteren dat ik thuis nog wat had rondgelummeld. En dat was ook waar, tot mijn ouders hier de ingeving kregen dat ze Shitima moesten gaan bezoeken. En ik kon niet anders dan meegaan. Nu, wat is Shitima? Eigenlijk is dat een combinatie van een community school, een weeshuis en een internaat. Ik moet toegeven, ik was onder de indruk toen ik daar aankwam. Super georganiseerd en in sommige klassen hadden ze zelfs computers! Ja, die paters hadden daar goed werk geleverd.
In plaats van daarna terug naar huis te rijden, vonden mijn ouders het nodig om meer dan een uur lang rond te rijden rondom Kabwe om mij van alles te laten zien; buiten de weidse velden viel er eigenlijk weinig te bespeuren. Maar om een of andere reden gaf het wel een vakantiegevoel.
Zondag zelf was één van die ellendige dagen. Een hoofd dat op ontploffen stond, geen energie,… niets. Veel valt er dan ook niet te vertellen.

Maandag 8 april 2013: studeren? Wat is dat?

Nog steeds heb ik barstende hoofdpijn, maar we moeten vandaag naar Bwacha: deel één van het examen staat op het programma. Zoals ik had verwacht, hadden de leerlingen veel te weinig tijd. Wat wil je, 23 vragen met een hoop deelvragen oplossen in twee uur…. Maar ja, regels zijn regels en ook ik moet die volgen. Ook al ben ik er soms niet mee akkoord. Daarbij kwam dan ook nog eens dat een aantal leerlingen niet mochten deelnemen aan het examen. Het departementshoofd van Engels kwam mijn lokaal binnen en het examen werd even stilgelegd, want alle leerlingen die niet betaald hadden voor een Engels boekje, moesten het lokaal verlaten. Een hoop tumult natuurlijk. Sommige van de leerlingen kwamen een halfuur later toch terug, nadat ze betaald hadden, vier leerlingen kregen uitstel tot morgenvroeg om te betalen en als ze dan alles in orde hadden gebracht mochten ze hun examen inhalen.
Dan het examen zelf, volgens mij hebben de meeste leerlingen toch niet deftig gestudeerd. Zo was er een vraag die we letterlijk in de klas hadden gezien en die al eens op een test was geweest en toch waren er maar enkele die die vraag juist hadden.
Na het examen waren er enkele leerlingen die een babbeltje wilden doen. Uit dat gesprek kon ik opmaken dat ze hier niet de studiegewoontes hebben zoals wij die kennen in België (of zoals ik die ken?). Blijkbaar is het normaal dat je nadat je je examen hebt gemaakt nog wat blijft rondhangen om te praten en dan naar huis gaat en een paar uurtjes gaat slapen, om dan nog eens eventjes uw boek/schrift vast te nemen. Ja, zo krijg je natuurlijk wiskunde niet gestudeerd hé, tenzij je een krak bent!
De resultaten vielen dan ook tegen.

Dinsdag 9 april 2013: de winter is op komst

Jaja, jullie gaan stilletjes aan richting zomer, wij gaan richting winter. En dat begin je te merken. Eerst en vooral, de nachten worden langer. De zon komt ondertussen pas op rond 6uur in plaats van rond 5uur en ’s morgens is het echt wel koud! De eerste uurtjes van het examen heb ik dan ook zitten rillen in het lokaal. Tot een uur of 10, toen begon het super warm te worden. Maar echt warm! Geen zuchtje wind en geen wolkje in de lucht.
Ook nu weer hadden de leerlingen te weinig tijd voor hun examen, maar nu hadden ze blijkbaar toch iets deftiger gestudeerd. Het examen van gisteren had dan toch een positieve bijwerking. De resultaten waren dan nog wel altijd niet goed, maar wel al beter.

Woensdag 10 april 2013: Afrikaanse humor
Ah… Afrikaanse humor… het is iets speciaals. Een voorbeeldje:
Een dief vlucht het bos in. Plots komt hij een leeuw tegen en hij weet dat hij niet snel genoeg kan lopen. Dus knielt hij neer en begint te bidden “Vader, vergeef me van al mijn zonden, maar laat me dit alsjeblieft overleven,….” Wanneer hij zijn ogen terug opent, ziet hij dat ook de leeuw aan het bidden is en vraagt dan: “ ah… jij bent ook Christelijk?”
Waarop de leeuw antwoord “Shut up, don’t you pray before you eat?!”

En dan nu het relaas van vandaag… wat iets minder grappig is, vrees ik.
De dag begon met een bezoek aan een community school. Dit project startte in 1999 met hetzelfde ideeëngoed en middelen als Unisport. Alleen, het resultaat is heel anders! Ongeveer 300 kinderen, over het algemeen weeskinderen, krijgen er dagelijks gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg (inclusief gratis HIV-test, medicatie,…) en een gratis warme maaltijd. Maar ook dit project staat nog steeds voor grote uitdagingen, de lokaaltjes zijn veel te klein, gebrek aan leerkrachten,… Ik was er van aangedaan als ik zag hoe goed het project functioneerde en welk werk ze verrichten.
Daarna kon ik verder examens verbeteren en punten ingeven. En omdat het morgen onze (Karen en ik) allerlaatste dag op Bwacha is, hebben we nog koekjes gebakken als bedanking. Ze zagen er alvast heel smakelijk uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten