vrijdag 25 januari 2013

Dear dr. Livingstone, ik heb kriebels in mijn buik


Nog twee(!) nachtjes slapen, en dan is het zo ver. Dan stap ik het vliegtuig op, richting het grote onbekende. Spannend…
Terwijl ik voor de laatste keer richting Xios spoor, dwalen mijn gedachten regelmatig af en krijg ik net als een verliefde tiener, last van vlinders in mijn buik. Jaja, sinds vandaag zijn de zenuwen er dus.

De laatste dagen waren eigenlijk best nog wel hectisch geweest. Op en af pendelen naar Hasselt, over en weer lopen naar de winkels want er is altijd nog wel iets dat je vergeten bent (zo stond ik deze week ongeveer 5 keer in de apotheek), papieren die nog in orde gebracht moesten worden en een eindwerk waarvan het theoretisch gedeelte klaar moest zijn. En viola, sinds gisterenavond is mijn to-do-lijstje klaar en is er dus ruimte in mijn hoofd om te dagdromen over Zambia.

Deze week was ook een beetje de week van afscheid nemen, ook al beweren sommigen dat afscheid nemen niet bestaat. Maar toch… tegen iedereen zeggen “tot over 3 maanden”, het is een raar gevoel. Dus momenteel leef ik in een roes van mixed-emotions. Het is een gevoel dat nauwelijks in woorden te bevatten is. Ik ben blij dat ik een groot avontuur tegemoet kan gaan, verdrietig dat ik iedereen achter moet laten (weliswaar tijdelijk), bang omdat ik niet weet wat mij te wachten staat en nog zoveel meer.
Moest ik een schilder zijn, dan kwamen op mijn doek voornamelijk pastelkleuren voor, een beetje in de impressionistische stijl. Moest ik een componist zijn, dan schreef ik een droevige begeleiding onder een vrolijke solopartij. Maar ik ben geen van beiden en heb enkel woorden om dit gevoel te beschrijven en dit blijkt niet simpel te zijn, want ik weet nog altijd niet hoe.

Tot zover is toch al één gedeelte van de titel uitgeklaard. Maar wat staat in godsnaam Dr. Livingstone daar te doen? Awel dat is eigenlijk vrij simpel. Ken je het tv-programa Dr. Livingstone op VIER? Dit is een soort roadmovie waarin Martin Heylen en Phillipe Geubels door Afrika trekken. En natuurlijk zijn ze ook in Zambia gepasseerd. Buiten de prachtige beelden over de fantastische Victoria Watervallen op de grens met Zimbabwe,  was er ook plaats voor de minder fraaie kanten, zoals de kinderarbeid en kleermakers die moeten werken voor een uurloon van 0,75€.  Maar dr. Livingstone is ook de eerste Europeaan die de Victoriawatervallen in levende lijve kon aanschouwen (net als het grootste deel van de ruime omgeving). Maar ik ga hier niet heel zijn leven uit te doeken doen, diegenen die geïnteresseerd zijn moeten maar een keertje googelen. Er is informatie genoeg te vinden.

Hier ga ik dan ook mijn laatste bericht vanuit België afronden. 
Hopelijk hoor/zie ik jullie gauw weer!
Tot schrijfs (maar dan vanuit Zambia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten