woensdag 13 februari 2013: Zelfs de NMBS is
nog efficiënter
Oké,
eventjes een waarschuwing op voorhand: ik heb het zaag vandaag! Mijn excuses
hiervoor, maar ik heb deze nacht amper geslapen en ik heb terug last van
ontstekingen wat beide nefast is voor mijn humeur. En dan verliep de ochtend
ook nog niet naar wens.
Omdat
het regende deze ochtend, waren er maar heel weinig mensen op de been. Dus ook
weinig mensen die richting Bwacha moesten. Al een geluk dat ik goed op tijd
vertrokken was, want het heeft meer dan 2uur geduurd om van Kabwe naar Bwacha
te geraken (normaal duurt dat een half uurtje). Eén minuut voor mijn les begon,
wandelde ik de leraarskamer binnen. Het openbaar vervoer in België is niet wat
het moet zijn, maar dat in Kabwe kan er toch nog veel van leren. Want wat doen
ze hier, ze vertrekken pas als hun busje vol zit. En dan bedoel ik dus ook echt
vol! (lees 4 of 5 mensen op een bankje voor 3 personen) En omdat mensen thuis blijven
als het regent, duurde dat dus vandaag super lang. Ik weet niet meer om welke
reden ik vandaag zo vroeg vertrokken was, maar in ieder geval was het nog een
geluk bij een ongeluk.
Dus
aangekomen kon ik direct les gaan geven. Normaal 40 minuten, maar ik heb er
maar 80 van gemaakt omdat de volgende leerkracht niet kwam opdagen.
Op
het programma stonden oefeningen over de leerstof van gisteren. Voor de
leerlingen was het best een meevaller dat ze 2 lesuren wiskunde hadden, want 5
oefeningen maken op 40 minuten blijkt toch wat te veel gevraagd.
Dit
was het laatste stukje van een hoofdstuk, dus ik kondigde voor maandag een test
aan. Zoals in elke klas ook hier een beetje gemor. Maar ja, dat hoort er nu
eenmaal bij. Het grappigste was nog, toen de les gedaan was en ik naar buiten
ging, sommige leerlingen mij achterna kwamen gelopen om te vragen of:
-
ik morgen een bepaald deeltje niet terug kon
uitleggen omdat hij/zij die dag afwezig was omwille van de regen
-
hij/zij mijn boek/cursus mee mocht nemen om over
te schrijven
Ja,
als ik daar mee moet beginnen dan geef ik elke dag dezelfde les, want er is
altijd wel iemand afwezig. En mijn cursus… grote kans dat ik die dan niet meer
terug zie.
Dus
op beide vragen een “neen”. En toen verschoten ze toch een beetje. Als ik
uitlegde waarom dat ik een les niet helemaal ging herhalen, realiseerde ze zich
plots dat ik veel langer onderweg ben om naar school te komen en dat ik er wel
altijd op tijd ben.
Dat
weten ze dan in ieder geval ook al weer voor de volgende lessen. Aanwezig zijn,
en als je afwezig was, onmiddellijk bijschrijven.
donderdag 14 februari 2013: We want more excersises
In
Zambia zijn er twee opties: of je wordt gewekt door de vogels of je wordt
wakker door de regen. En vandaag was het weer eens het laatste. Het leek wel een Belgische najaarsstorm.
Terwijl
jullie nog lekker in jullie bed lagen, probeerde ik zo snel en zo droog
mogelijk in Bwacha te geraken. Vandaag had ik meer geluk dan gisteren, ik kwam
namelijk de Head Teacher tegen en ik mocht met haar mee met de taxi.
En
mijn leerlingen leken mijn boodschap ook begrepen te hebben, want om 7u30 waren
er toch al 10 leerlingen en een kwartier later had ik er 16. En om 8 uur kwam
de laatste binnen en waren we met 21.
Deze
keer kregen de leerlingen het kompas voorgeschoteld. Ja, hier valt oriënteren
binnen wiskunde. (Al een change dat ik ook aardrijkskunde volg.)
Na
een beetje theorie, kregen ze natuurlijk ook oefeningen.
Sommige
waren iets sneller klaar dan de anderen. Gisteren was dat ook het geval en toen
zat er veel verschil in, dus had ik de snelle leerlingen extra oefeningen
gegeven. Maar vandaag was het verschil miniem, dus vond ik het niet nodig om
extra oefeningen op het bord te schrijven, want ik ging toch doorgaan met het
volgende stukje theorie. Maar dat was dus buiten de leerlingen gerekend!
Vroegen die toch wel niet zelf achter extra oefeningen zeker. Het is eens iets
anders….
En
ook iets anders was Unisport. Toen ik daar aankwam, was het er doodstil. Eén
voor een ging ik de klassen af, maar allemaal op slot. Behalve de laatste
natuurlijk ( of wat had je gedacht). Daar trof ik een (nieuwe?) vrijwilligster
aan met 10 kindjes uit het 1e en 2e leerjaar. De andere
leerlingen en leerkrachten waren niet komen opdagen door de regen. Normaal
gezien help ik in het 4e leerjaar, maar ja, ik was daar nu toch, dus
kon ik evengoed daar maar blijven en helpen. Want de vrijwilligster was les aan
het geven met een baby op haar rug. Het moeilijke echter is, dat deze kinderen
helemaal geen Engels begrijpen, uitgezonderd de cijfers van 1 t/m 10. Dus wat
had ik nu gedaan, elk kindje 10 steentjes laten zoeken en dan met hen de
optelling en aftrekking gedaan met bewerkingen tussen 0 en 10. Ander
probleempje is het feit dat de kindjes van het 1e leerjaar absoluut
nog niet kunnen schrijven en gewoon vormen kopiëren van het bord en geen
rekening houden met leesrichtingen etc. Dus wanneer ze dan hun oefeningen
hebben gemaakt, hebben sommige leerlingen alleen de opgaven overschreven, of
staan de antwoorden kriskras over het blad of…. En leg dan maar eens uit wat ze
moeten doen als ze geen Engels verstaan en de vrijwilligster ondertussen het
lokaal heeft verlaten om haar baby borstvoeding te geven.
Na
een les waarbij je alles uit de kast moet halen om iets duidelijk te maken, was
het tijd om naar huis te gaan. Tegen die tijd was ik zo misselijk van
vermoeidheid dat ik eerst eventjes heb geslapen. En mijn knieën waren na een
wandeling van meer dan een uur ook helemaal kapot. Een washandje dat ik
eventjes in de diepvriezer had gelegd, moest soelaas brengen (bij gebrek aan
een coldpack).
Rond
15u30 was ik terug opgeknapt en kon ik weer in mijn schoolwerk vliegen:
lesvoorbereidingen en een testje voor maandag.
vrijdag 15 februari 2013: Iwé, iné, ba! Het
wonder is geschied, een meeting zonder Bijbel
Geen
schrik, je bent niet betoverd na het uitspreken van deze woorden. Het zijn gewoon drie woordjes in het Bemba,
de lokale taal. Iwé is “jij”, iné is “ik” en ba zet je voor iemand zijn naam
als je wilt aangeven dat je respect hebt voor die persoon (meestal omdat die
ouder is dan jijzelf). Voor mijn verdere integratie in Kabwe is het blijkbaar
noodzakelijk om toch wat Bemba te leren, nadat ik vorige week de begroeting
“Mulischanie – Bwino” (hoe gaat het? – goed, dank u) en “Mwasjiboekain –
Emkwai” (goedemorgen – dank u) had geleerd.
Mijn
leerlingen waren vandaag anders wel gefascineerd door mijn “uitgebreide”
talenkennis. Nu de verlegenheid wat weg is, beginnen de vragen te komen. Dus
eerst en vooral was het vandaag “mevrouw, versta je Bemba” (ik ben het aan het
leren) en dan “welke talen versta je dan wel?”. Haha… Nederlands, Engels en
Frans (en Duits versta ik wel, maar spreek ik niet). Het grappigste was nog het
feit dat de leerkracht die na mij les moest geven, binnen kwam en in het Frans
vroeg of hij de klas mocht overnemen. Waarop ik in het Frans antwoordde. Grote
hilariteit natuurlijk!
Na
de les kwamen er dan studenten naar mij: “mevrouw, kan je mij niet helpen met
Frans” of “mevrouw, kan je mij geen beetje Nederlands leren”…. Ja... de basis
kan ik u van Frans nog wel uitleggen, maar daar stopt het dan ook wel.
Maar
ik begon mijn dag echter met een minder leuke ervaring. Normaal zou ik met
Geoffrey naar Sable Zink zijn gegaan om de brief te overhandigen. Maar de
laatste keer dat we daar waren, had één van de Europese managers ons gezien.
Waarop deze Mr. Kacha verboden had, ons nog te ontvangen (we vermoeden dat de
Europese manager schrik heeft dat wij Europeanen (Karen, Sandrien en ik) onze
neus in hun louche zaakjes gaan steken).
Dus ja,… voor niets zo vroeg opgestaan. Gelukkig was Mr. Kacha wel
bereid om Geoffrey in de namiddag in de stad te ontmoeten. (Het resultaat van
deze ontmoeting weet ik momenteel nog niet)
Op
weg naar school, passeer ik altijd de “Central Clinic”. Zij hebben op hun muur
een soort van “advertentie” geschilderd (zie foto’s) over familieplanning,
veilige bevallingen,…. Omdat ik deze middag vrij had, besloot ik daar een
bezoekje te brengen in verband met mijn eindwerk. Maar, surprise surprise, ze
hadden daar niet de actuele cijfers etc. Gelukkig zijn de mensen hier wel hier
wel heel hulpvaardig en gaven ze mij de naam van een andere Clinic die wel
over de volledige data beschikt. Er is
enkel één probleem: straatnamen bestaan hier niet. Dus ja, wist ik veel hoe ik
daar moest geraken. Ik wist wel dat het in de buurt van mijn thuis was, dus
daarom ging ik maar naar huis in de hoop daar iemand te treffen die mij de weg
kon uitleggen.
Ondertussen
was het ook al 15uur gepasseerd, dus eerst lunchen, en er was niemand thuis.
Dat word dan maar voor maandagmiddag, want de eerste kwam pas thuis op het
moment dat ik terug moest vertrekken naar een meeting met Zuid-Afrikaanse
missionarissen. Mijn gastouders hadden dat geregeld omdat het deze mensen ook
zijn waarbij ze die Nederlandse Bijbel hadden besteld. Deze keer dacht ik, oké
ze gaan me niet liggen hebben, ik steek die Engelse Bijbel maar in mijn handtas.
Bleek dat niet nodig te zijn! Het was gewoon een barbecue zonder gepreek e.d.
(wel met een gebedje voor de maaltijd). Was ik eens een keer voorbereid.
Dag Rozemarijn,
BeantwoordenVerwijderenStraks gaan we naar Lier voor de try-out van de opera. Karen brengt dinsdag de opname op SD-kaart mee.
Ja, Roosje, Afrika is gezonder dan Europa.
Alles moet hier zo vlug en efficiënt gebeuren...
En dan moet je als westerling wel de wijsheid: "geduld is de moeder van..." gebruiken !
Goei weekend en veel liefs.
Vake Fons